Agradi retour: een uitgebreid stappenplan

Sommigen of misschien wel velen van jullie kennen het merk Agradi. Waarschijnlijk kom je namelijk niet op een website zoals deze terecht, als je er absoluut geen intenties bij hebt. Maar goed, Agradi bestaat inmiddels al 25 jaar en is een van de grootste online ruitershops in Nederland. Naast paardenspullen, verkopen ze ook al voor langere tijd producten voor huisdieren, waaronder knaagdieren en honden.

Het is dus alleen een online webshop en er bestaan geen filialen. Heb je iets gekocht en ben je niet tevreden, dan zal je het product moeten retourneren via de post. Maar hoe moet dat eigenlijk? En, zijn er kosten aan verbonden? On top of that, is het wel de moeite waard om het hele proces in werking te stellen? In dit artikel vind je alle antwoorden op bovenstaande vragen en meer. Scroll gauw verder om te ontdekken wat dat dan precies inhoudt.

Stappenplan retour

We vallen maar direct met de deur in huis en zullen starten met een stappenplan. Dit stappenplan omvat de stappen die je moet volgen om de retour aan te melden, de retour in te pakken en te verzenden. Daarna volgt informatie over de terugbetaling en retourvoorwaarden.

Stap 1: retourtje voorbereiden

Allereerst ga je naar het retourportaal. Hier wil je als het ware je retour aanmelden. Zo weet Agradi waar ze aan toe zijn en weet jij hoe je het pakket moet opsturen. Dit doe je, wanneer je geen account hebt, als volgt:

  1. vul je mailadres in in het retourportaal
  2. klik op ‘wachtwoord vergeten?’. Er wordt nu een mailadres naar je gestuurd.
  3. ga naar je mail inbox, hier vind je het wachtwoord dat je kan gebruiken voor het aanmelden in een account. Kijk ook even in je spam, het kan zijn dat het mailtje daar binnenkomt.
  4. nu je bent ingelogd, kan je je retourzending ‘echt’ aanmelden. Je geeft op welke artikelen je wil retourneren en verkrijgt op deze manier informatie over de verzending.

    Stap 2: retourtje inpakken en verzenden

    Als je dan klaar bent met de aanmelding, is het tijd om je product weg te brengen. Je dient het product in originele, ongebruikte en onbeschadigde staat te retourneren, tenzij anders vermeld.

    Allereerst pak je het pakketje weer in en verwijderde je het oude verzendlabel. Ga daarna naar het dichtstbijzijnde DHL Servicepoint en lever het pakketje daarin. Je vertelt aan de medewerker dat het terug moet naar Agradi. Zij hebben het adres in hun systeem staan en printen ter plekke een verzendlabel uit. Het enige dat jij hoeft te doen is het verzendbewijs bewaren totdat je zeker weet dat Agradi het pakket in goede orde heeft ontvangen.

    Let op: vergeet niet het retourformulier toe te voegen aan het pakket. Hierop staat een barcode waarmee Agradi de retour kan verwerken.

    Restitutie

    Als het pakket in goede orde is ontvangen, dan wordt als het goed is de terugbetaling in werking gesteld. Dit kan tot 14 werkdagen duren na verzending. Het geld wordt in principe altijd gerestitueerd op de manier waarop het in eerste instantie is ontvangen. Agradi staat overigens in haar recht om te wachten tot het pakket bij hen is gearriveerd, voordat ze je zullen uitbetalen.

    Veelgestelde vragen

    Tot slot een aantal veelgestelde vragen met bijbehorende antwoorden, zodat je niet in eerste instantie niet eens contact op hoeft te nemen met de klantenservice. Fijn, toch?

    Hoeveel dagen heb ik om te retourneren?

    Bij Agradi is de retourtermijn 90 dagen. Binnen deze 90 dagen, die ingaan op dag van ontvangst, moet je de retour hebben aangemeld. Daarna heb je nog eens 14 dagen om het pakketje te verzenden.

    Moet ik het cadeautje ook retourneren?

    Meer dan eens voegt Agradi cadeautjes toe aan de bestelling. Dit doen ze omdat ze er graag zijn voor hun klanten. Maar wat als je iets hebt besteld en wil retourneren, moet je dan het cadeautje ook retourneren? Nou, dat ligt er een beetje aan. Als het duurder is om het artikel te retourneren dan dat het je heeft gekost, is het aan te raden om het cadeautje wel mee terug te sturen. Doe je dit niet, dan kan het je tot 100% van de prijs van het cadeautje kosten om deze verzendkosten te verrekenen.

    Mijn pakket is beschadigd binnengekomen, wat nu?

    Als je product door de verzending naar jou toe is beschadigd, moet je binnen 48u na ontvangst contact hebben opgenomen met de klantenservice. Zij vragen je foto’s te sturen van het product, dus houd deze alvast paraat. Ben je later dan 48u met het vermelden? Dan kunnen zij waarschijnlijk niks meer voor je doen, afgezien van de garantie die er nog steeds op geldt.

    Waarom mag ik mijn product niet retourneren?

    In principe zit op elk product een herroepingsrecht, maar er is een aantal uitzonderingen op dat recht aan te merken. Zo mogen artikelen waarvan de hygiëneverzegeling is verbroken niet worden geretourneerd. Hetzelfde geldt voor artikelen die vanwege gezondheidsbescherming en hygiëne redenen niet terug mogen.

    Natuurlijk zijn dit niet álle retourvoorwaarden zoals Agradi deze heeft besproken. Echter spreken de meeste voorwaarden wel voor zich of hoef je daar überhaupt niet over na te denken. Voor een volledig overzicht verwijzen we je dan ook graag naar de website van Agradi. Evenals bij het moment wanneer je vragen hebt, daar weten wij waarschijnlijk net zo weinig raad mee als jij. We wensen je alvast veel succes met het voor elkaar maken van de retour. Je kan het!

    Total
    0
    Shares
    Ook interessant