Zelf online een flyer maken is de laatste jaren steeds makkelijker geworden. Er zijn verschillende aanbieders van drukwerk die op hun website een tool bieden, waarin je direct aan de slag kunt gaan met het ontwerp. Een duur programma als Adobe Photoshop heb je zodoende niet meer nodig. Hoe kom je tot een creatief ontwerp dat de doelgroep van je evenement, vereniging of bedrijf aanspreekt? Waarop moet je letten bij het uitwerken van het ontwerp voor een flyer of brochure? In dit artikel lees je er meer over.
Tip: zoek online eens naar voorbeelden van flyers, brochures en bijvoorbeeld banners van anderen. Het biedt je inspiratie, zeker op het gebied van kleurgebruik! Welke kleuren vullen elkaar aan? Welke combinaties zijn minder geschikt voor jouw doelgroep?
Kijk naar de betekenis van verschillende kleuren
Aan de slag met een brochure maken begint bij het bepalen van de doelgroep. De keuze die je hierin maakt heeft invloed op de meest geschikte kleuren voor het drukwerk. Een jongere doelgroep voelt zich aangesproken door felle, opvallende kleurencombinaties. Het contrast tussen de kleuren mag hierbij best groot zijn. Een zakelijke doelgroep daarentegen, voelt zich juist aangetrokken tot een rustig ontwerp. Het liefst een ontwerp met één kleur of een combinatie waarbij het contrast klein is. Let hierbij op de betekenis van kleuren: een blauwe of bijvoorbeeld zwarte kleur straalt autoriteit uit. Perfect voor de oudere of zakelijke doelgroep.
Wees origineel in de teksten die je gebruikt
Wanneer je de ideale kleurencombinatie voor jouw doelgroep gevonden hebt, is het tijd om aan de slag te gaan met het vullen van de flyer of brochure. Zorg dat de teksten aansluiten bij het doel waarmee je de flyer verspreidt. Een heldere call to action (CTA) mag niet ontbreken; het liefst opgebouwd vanaf de bovenzijde van de folder! Wees hierbij zo creatief mogelijk en wijk af van de teksten die standaard op flyers en in brochures gebruikt worden. Des te creatiever een ontwerp is, des te langer blijft deze mensen bij. Probeer bijvoorbeeld een leuk woordgrapje in de tekst verwerken, werk uitsluitend met kleine letters, enzovoorts. Het bekijken van bestaande flyers van andere organisaties kan inspiratie bieden. Kopiëren is onverstandig, dit werkt averechts.
Voor de teksten kun je een vast lettertype gebruiken, maar ook variëren in lettertypes. Dat laatste maakt een flyer of brochure speels. Pas op dat het eindproduct niet té druk wordt.